Jongeren worden hard geraakt in de coronacrisis!
De laatste weken is er gelukkig al iets meer aandacht in de media voor jongeren en dat is echt hard nodig! In gesprekken hoor ik dat ze het contact missen met hun vrienden, sporten of naar een feestje gaan. In dit blog geef ik antwoord op 2 belangrijke vragen. Ook geef ik een aantal tips voor jongeren en hun ouders.
Heb je vragen over wat ik voor je kan betekenen stuur me gerust een berichtje. Ook in tijden van corona is coaching in alle vormen mogelijk denk aan online coaching, een wandeling buiten of een afspraak op 1,5 meter afstand.
Hoe zit het? Wat is er tot nu toe bekend over de impact van corona bij jongeren?
Ik ben online op zoek gegaan… Hieronder een aantal feiten:
- 1 op de 7 Nederlandse jongeren tussen de 15 en 25 jaar ervaart depressieve klachten.
- Zo’n 74 % van de jongeren (tot 35 jaar) in Nederland heeft last van psychische klachten. Ze hebben het meest last van stress (40%), eenzaamheid (38%) en aanhoudende vermoeidheid (36%).
- Jongeren tussen 13 en 18 jaar zijn het meest bezorgd over hun sociale leven.
- Jongeren vanaf 18 jaar maken zich zorgen over hun werk en inkomen.
- Jeugdhulp ziet ook een toename van suïcidaal gedrag en eetstoornissen door coronaregels. Een SEH arts ziet meer jongeren die het door corona niet meer zien zitten. De ‘veerkracht van jongeren lijkt verdwenen’.
Waarom hebben jongeren het juist zo moeilijk?
Tussen de 11 en 25 jaar zit het jonge brein in een transitieperiode. Die hersenontwikkeling zorgt ervoor dat jongeren een eigen plek in de samenleving vinden. We noemen deze ‘transitieperiode’ ook wel de adolescentie.
De adolescentie is de periode tussen de kindertijd en volwassenheid. Dit is een essentiële periode van ontwikkeling en ontplooiing waarin de bouwstenen worden gelegd voor de verdere toekomst.
Jongeren hebben nu veel minder sociale contacten, geen feestjes en andere leuke dingen. Dit is door alle maatregelen, de sluiting van de scholen en de sport compleet weggevallen. En juist jongeren hebben hun vriendengroep in de puberteit veel harder nodig voor hun ontwikkeling dan volwassenen. Het is belangrijk dat ze loskomen van ouders, hun eigen identiteit ontwikkelen en gaan experimenteren. En daar heb je vrijheid voor nodig… Je moet zelf ontdekken en fouten maken om die vervolgens weer op te kunnen lossen. Door de coronacrisis stagneert deze ontwikkeling. Ze zitten als het ware ‘opgesloten bij hun ouders’ terwijl ze er juist van los moeten komen voor de ontwikkeling van een eigen ‘ik’. Ook het studentenleven is een schim van wat het vóór corona was: de meeste studenten volgen al 10 maanden online college vanaf hun kamer. De sociale contacten missen en dat kan ervoor zorgen dat je je heel eenzaam gaat voelen en of stress ervaart. Dit zie je dus ook terug in de cijfers…
Daarnaast mist ook de structuur van school. Er wordt verwacht dat jongeren thuis online lessen volgen en huiswerk maken. Maar hoe dan… als de spelcomputer of mobiel ook in diezelfde kamer zijn? Vanuit de theorie over het puberbrein* weten we dat jongeren moeite hebben met prioriteiten stellen, ze zien vaak de lange termijn gevolgen nog niet in. Ook zijn ze sneller afgeleid en zeer gevoelig voor beloningen in het ‘hier en nu’ of doen ze iets vanuit een ‘kick’ zonder daarbij na te denken over risico’s of gevolgen. Dit maakt het bijvoorbeeld heel lastig om huiswerk te maken of te plannen. Ze hebben externe structuur nodig om dit aan te sturen. Tel daarbij nog op dat jongeren in de adolescentie (over het algemeen) last kunnen hebben van (heftige) emotie wisselingen en impulsief kunnen reageren.
Je snapt nu wel waarom jongeren het zo moeilijk kunnen hebben in deze tijd van maatregelen en restricties. Ook de onduidelijkheid en het missen van perspectief zorgt voor moedeloosheid onder jongeren. (En natuurlijk niet alleen bij jongeren…) We niet weten wanneer “het gewone leven” weer kan starten. En hoe langer de coronacrisis voortduurt, hoe meer jongere mensen met klachten erbij komen…
Wat kan ik als jongere zelf doen?
- Breng structuur aan in je dag.
Doordeweeks op dezelfde tijd opstaan, een algemene planning maken voor je dag en zorgen voor voldoende pauzes. Beloon jezelf ook als jouw schooltaken af zijn. - Eet gezond.
- Zorg voor voldoende slaap.
- Beweeg! Even naar buiten een rondje lopen of fietsen, een online workout… het maakt niet uit als je maar beweegt.
- Praat over je gevoelens… krop ze niet op. Dit kan met je ouders, vrienden of iemand van school die je vertrouwd. Misschien vind je het juist wel fijn om met iemand te praten die je niet (zo goed) kent en die je kan helpen… bespreek dit dan met je ouders of stuur mij een berichtje
Wat kan ik als ouder doen?
- Blijf met je kind / puber in gesprek! Kies een vast moment op de dag waar je even samen kan zijn. Check even of de praktische zaken van school zijn gebeurd. Maar vraag ook hoe het emotioneel met je puber gaat en hoe hij/zij in zijn vel zit. Wat heeft je puber nodig? Hoe kun jij hem/haar hierbij ondersteunen?
- Toon begrip en luister naar wat je puber vertelt. Laat ook eens een stilte vallen… dit geeft ruimte voor de puber om zelf na te denken.
- Probeer er (soms) een beetje humor in te gooien zodat je een beetje lucht in de situatie krijgt. Maar neem je puber wel ten alle tijden serieus.
- Kijk naar de lichtpuntjes! Dit is ook een punt dat zeker niet vergeten mag worden in deze tijd. Bijvoorbeeld: wat ging er goed vandaag? Waar kijk je naar uit? Wat wil je na de crisis weer doen? Of waar wil je op vakantie als het weer kan?
Bronnen: onderzoek Amsterdam UMC, peiling Een Vandaag, NJI, NRC, AD,
De meeste onderzoeken baseren zich op cijfers in de periode april – november 2020.
Boek: Het nieuwe puberbrein binnenstebuiten (Huub Nelis & Yvonne van Sark)